بهشب

یادداشت‌ها

بهشب

یادداشت‌ها

آرمات: به جای برطرف کردن معضلات به افزایش آن ها کمک می کنیم

این فعال حوزه ادبیات گفت: نمی توان در برهه زمانی کوتاه به سر و سامان وضعیت فرهنگ و هنر پرداخت و این تغییر وضعیت به زمان و برنامه هدفدار نیازمند است.

سعید آرمات افزود: در طول هشت سال گذشته اتفاقات خوشایندی در حوزه فرهنگ و هنر در استان هرمزگان به وقوع نپیوست به گونه ای که وضعیت اکثر حوزه ها نشان دهنده این سخن بنده است.

وی با بیان اینکه در طول دولت های نهم و دهم شاهد از بین رفتن بسیاری از محافل و جلسات فرهنگی و هنری در سطح استان هرمزگان بودیم، اظهار کرد: در حالی که در دهه هفتاد هرمزگان می توانست به مجموعه شعرها و داستان های منتشر شده خود ببالد و به نویسندگان آن افتخار کند اما در دهه هشتاد نه تنها هیچ اثر در خور شأنی شاهد نبودیم بلکه آن محدود آثاری هم که جا برای تعریف داشتند با برخی جابه جایی ها به آثار بی محتوا تبدیل شدند و به نوعی سبب خارج از گود کردن هنرمندان شدیم.

این هنرمند برحسته هرمزگانی هنر امروز را هنری مصرفی و تولید آن را به روز دانست و عنوان کرد: برخی نویسندگان و شاعران همچون بنده چون پوستمان کلفت شده بود، در مقابل تمامی نامهربانی ها توانستیم گلیم خود را از آب بیرون بکشیم اما آن نسل جدیدی که شاید ظرافت در قلمش نمایان و شرم و حیا در ذاتش بود با این ناملایمت ها نتوانست سازگار باشد و به همین دلیل به خانه نشینی روی آورد تا پدید آوردن اثری جدید.

آرمات با اشاره به نمونه ای از عدم توجه به مقوله فرهنگ و هنر در استان هرمزگان، خاطرنشان کرد: به طور مثال در بندرعباس شهرکی به نام “زعفرانیه” نامگذاری شده که به اقتباس از شهرهای دیگر کشور بوده اما در همان شهرک، کوچه ها با نام کهور و کنار که واژه های محلی می باشد، تعیین شده که مردم را دچار سردرگمی کرده که به نوعی بومی زدگی را در کنار بومی گرایی قرار داده ایم و نوعی آسیب را به وجود آورده که حال می توان این نکته کوچک را به کل مقوله فرهنگ و هنر استان تعمیم داد.

وی در بخش دیگری از سخنانش مهمترین اولویت دولت تدبیر و امید در مقوله فرهنگ و هنر را به آسیب شناسی تخصصی در حوزه های مختلف دانست و عنوان کرد: این آسیب شناسی به منظور جبران ضعف ها و آگاهی کامل از تمامی حوزه ها باید صورت بگیرد.

این فعال حوزه ادبیات مشکلات حوزه فرهنگ و هنر را در دو معضل اساسی قلمداد و اضافه کرد: مهمترین معضل عدم فرهنگی بودن مدیران حوزه فرهنگی است که بهترین حالت در طول هشت سال گذشته غیر فرهنگی بودنشان و بدترین حالت آن ضدفرهنگ بودنشان بود و دیگر ضعف موجود نداشتن تعامل در بین مدیران با جامعه فرهنگ و هنر است.

آرمات در پایان با اشاره به اینکه همچون گذشته به نگاه انتقادی خود ادامه خواهد داد، گفت: باید دولت یازدهم به بازکردن فضای فرهنگ و هنر کمک نماید تا آسیب ها و مشکلات پیدا شده و برطرف کردن آن ها در قالب یک برنامه مدون بپردازیم./منبع ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد