بهشب

یادداشت‌ها

بهشب

یادداشت‌ها

به دنبال ادای دین به بندرعباس بودم/تاریخ استان هرمزگان را خوب نشناختیم

فیلم‌برداری مستند «لنه ۱۹۲۷، بندرعباس» پیرامون آثار خلق‌شده‌ی یک نقاش آوانگارد اتریشی به نام ”لنه اشنایدر” توسط کارگردان هرمزگانی نیز به پایان رسید.

بهروز عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، در خصوص مستند جدیدش، افزود: این یک اثر پژوهشی است در مورد تاریخ بندرعباس در یک‌صد سال گذشته است.

وی با بیان اینکه در حال مطالعه بر روی تاریخ بندرعباس بودم که با نقاش اتریشی به نام  اشنایدر آشنا و متوجه شدم این خانم سال‌ها به همراه شخصی به نام کلارمن در بندرعباس حضور پیداکرده است، تصریح کرد: تصمیم گرفتم که پژوهشم را به‌سوی نوشته‌ها و  آثار این فرد ببرم.

کارگردان مستند «لنه ۱۹۲۷، بندرعباس» با اشاره به اینکه تحقیق را از یکسری منابع داخلی در مورد تاریخ بندرعباس در سال‌های اواخر دوره قاجار و اوایل دوره رضاشاه شروع کردیم، اضافه کرد: برای تکمیل پژوهش با 3 موزه در نیویورک، برلین و وین وارد مذاکره شدیم که در این بین زحمات طاها موسوی مترجم آثار آلمانی و مهسا جاوید مترجم آثار انگلیسی به این پروژه بسیار کمک کردن چون بنده مسلط به زبان  نیستم و از دوستان کمک گرفتم.

وی ادامه داد: در شش‌ماهه دوم یکسری مذاکرات خیلی سنگین برای دریافت فیلم‌های نایابی که در مستند حتماً می‌بینید، صورت گرفت، فیلمی که 92 سال پیش بندرعباس را به تصویر می‌کشد البته به همراه تصاویر فوق‌العاده‌ای از اصفهان و کرمان.

عباسی عنوان کرد: پایان سفر خانم اشنایدر به ایران در بندرعباس بوده است که ما توانستیم بعد از مذاکره بسیار فشرده فیلم را با کمک دوستانی که نام بردم به دست بیاوریم زیرا اگر فیلم به دست نمی‌رسید، مستند ما ناقص بود ولی خوشحال هستیم که توانستیم فیلم را به دست بیاوریم و مراحل پژوهشی را به پایان برسانیم.

این هنرمند هرمزگانی با اشاره به اینکه تصمیم گرفتیم با تیم فیلم‌برداری آقای محمدرضا مسندانی پروژه را شروع کنیم و در این راه شهاب آبروشن از فیلم‌سازان خوب هرمزگان همچون یک دوست با مشاوره‌هایش همراهم بود، چون همه می‌دانند که حوزه کاری‌ام تئاتر است و تازه به‌نوعی وارد سینما شدم و برای کمک گرفتن نیاز به آدم باتجربه داشتم که  پروژه را جلو بردیم و در حال حاضر فیلم در مرحله تدوین قرار دارد.

وی با بیان اینکه صادق مظفری تهیه‌کنندگی کار را بر عهده دارد و امیدوارم 15 شهریور فیلم آماده اکران باشد و اتفاقات خوبی برای فیلم رقم بخورد، ابراز کرد: یکی از اهداف من این است که اگر بازخورد خوبی از فیلم گرفتیم در پروژه بعدی‌ام به 300 سال گذشته در استان هرمزگان برمی‌گردیم و در فیلم سوم به 500 سال قبل می‌پردازیم.

عباسی ادامه داد: به‌این‌ترتیب در فیلم اول به 92 سال پیش استان هرمزگان می‌پردازیم، در فیلم دوم به 300 سال پیش می‌پردازیم و در فیلم سوم به 500 سال پیش‌پرداخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی‌ام ادای دین به شهری است که در آن زندگی می‌کنم، افزود: متأسفانه بنا به دلایلی تاریخ استان هرمزگان را خوب نشناختیم و به مردم شناسانده نشده است که تصمیم داریم بخشی از تاریخ باشکوه در زمان‌های گذشته به جامعه نشان داده شود تا جامعه با شکل واقعی‌تری با تاریخ استان هرمزگان آشنا شود.

عباسی با بیان اینکه شخصاً دوست دارم این فیلم در گروه هنر و تجربه اکران شود گرچه مذاکرات غیرمستقیم هم با تهران انجام‌شده اما تشخیص با گروهی است که باید فیلم را تائید کنند، تصریح کرد: در این پروژه از هیچ ارگانی کمک نگرفتیم البته نیازی هم نداشتیم چون همواره دوست دارم، مستقل کارکنم و خوشحالم دوستانی مثل صادق مظفری و بقیه دوستان در کنارمان هستند.

وی با تشکر از حسام‌الدین نقوی که منابع بسیار خوبی را از تاریخ هرمزگان در اختیارش قرار گذاشته‌اند، اظهار کرد: به‌واقع باید به‌جای ارگان یا نهادی از این فرد نام ببریم که زحمات زیادی را در این پروژه بر دوش کشید.

کارگردان مستند «لنه ۱۹۲۷، بندرعباس» با بیان اینکه دوست داریم این فیلم اول در بندرعباس اکران شود چون خواستگاه اصلی آن است ولی بی‌شک بدمان نمی‌آید توی فستیوال‌های مرتبط با مستند معتبر دنیا شرکت کنیم، افزود: در حال حاضر تنها مسائله‌ای که برایم مهم است به سرانجام رسیدن فیلم است و به‌زودی آماده شود تا بتوانیم تصمیم درستی در ارتباط با اکران فیلم داشته باشیم.

منبع :ایسنا خلیج فارس

https://khalijefars.isna.ir/default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=56058