بهشب

یادداشت‌ها

بهشب

یادداشت‌ها

دو اثر از بندرلنگه در ایروان ارمنستان به روی صحنه می رود.


این گروه دوست داشتنی نامش "ققنوس تاتر" است که در شهر بندرلنگه فعالیت می کند و امسال نماینده ایران در جشنواره هایفست کشور ارمنستان است.برایشان آرزوی موفقیت و اجراهای خوبی را داریم.

تاتر تی تووک شانزده ساله شد.



شانزده سال پیش در 24 شهریور گروه تاتر تی تووک اولین نمایش خود را در خیابان اجرا کرد با نام "چراغ قرمز" این عکس مربوط به تبلیغات همان نمایش است که در آن محمد سایبانی و حمید ملاحسینی دیده می شوند.خبرهای خوبی  از تی تووک تاتر به گوش می رسد.عکاس این عکس آقای علی رضا محسنی


آیا واقعیت دارد؟

غلامحسین شعرا در گفتگو با خبرنگار مهر افزود:  با پیگیری های مکرر استاندار فارس، مصوبه الحاق فارس به خلیج فارس سه روز قبل از پایان دولت دهم توسط دکتر احمدی نژاد امضا شد و خوشبختانه اکنون این مصوبه به عنوان مصوبه شورای عالی امنیت ملی به تائید مقام معظم رهبری نیز رسیده است.

وی با بیان اینکه مصوبات شورای عالی امنیت ملی پس از تایید مقام معظم رهبری قابل اجراست، گفت: بر اساس این مصوبه آبراهه ای به عرض 37 کیلومتر در حد فاصل مرز لامرد و هرمزگان به استان فارس اختصاص یافته است.

مشاور استاندار فارس در امور سرمایه گذای و صنعت اضافه کرد: بر این اساس فارس می تواند در محدوده یاد شده به ساخت اسکله بپردازد و پس از آن محصولات صادراتی فارس از طریق اسکله های فارس به خارج از کشور صادر خواهد شد.

شعرا همچنین از تخصیص بودجه برای انتقال آب خلیج فارس به منطقه انرژی بر لامرد خبر داد و گفت: برای انتقال آب خلیج فارس به منطقه انرژی بر لامرد 150 میلیارد تومان مصوب شده که این میزان در بودجه سال 92 پیش بینی شده است.

به گفته وی امسال مطالعات انتقال آب از خلیج فارس به لامرد انجام خواهد شد و تا در پایان سال جاری و یا اوایل سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز شود.

به گفته وی گرچه نمایندگان بوشهر و هرمزگان برای امضا مصوبه اتصال فارس به خلیج فارس واکنش نشان دادند اما پیگیری های استاندار فارس سبب شد تا این آرزوی دیرینه استان فارس دو بار در جلسه هیات دولت مطرح شود و بالاخره به تصویب هیات وزیران برسد.

شعرا بیان کرد: به زودی مصوبه اتصال فارس به خلیج فارس ابلاغ خواهد شد.

به گزارش مهر، یکی آرزوهای دیرینه مردم و فعالان حوزه اقتصادی استان فارس اتصال این استان به خلیج فارس بوده تا از این فرصت بتوانند در امر صادرات فعالیت موثرتر و آسان تری داشته باشند که با این مصوبه رویای دیرینه استان فارسی ها رنگ واقعیت به خود گرفت.

مجید سرنی زاده در دانشگاه تئاتر شانگهای سخنرانی می کند.


مقاله هنرمند هرمزگانی مجید سرنی زاده به هفتمین جشنواره و سمپوزیوم تئاتر تجربی دانشگاه تئاتر شانگهای راه یافت.

به گزارش روابط عمومی گروه تئاتر کارگاه، درباره این جشنواره و سمپوزیوم بیان کرد: این مقاله با عنوان "  Theater should  be burned "  در هفتمین جشنواره و سمپوزیوم تئاتر تجربی دانشگاه تئاتر شانگهای ( Seventh  Shanghai International Experimental  Theater Festival  ) که بصورت سخنرانی ارائه خواهد شد پذیرفته شده است.

وی ادامه داد: دانشگاه تئاترشانگهای با پیشینه نزدیک به هفتاد سال فعالیت علمی و آموزشی در حوزه فرهنگ و هنرهای اجرایی با همکاری انستیتو بین المللی تئاتر برگزار کننده این رویداد فرهنگی است .

سرپرست گروه تئاتر و حرکت کارگاه هرمزگان با اشاره به شرکت کنندگان در این جشنواره بیان کرد: این رویداد فرهنگی شامل جشنواره سمپوزیوم تئاتر تجربی می باشد که درآن هنرمندان و نظریه پردازان و گروههای مطرح تئاتر تجربی از سراسر جهان حضور خواهند داشت.

سرنی زاده در خصوص محورهای این سمپوزیوم نیز عنوان کرد: توسعه تئاتر تجربی، تئاتر تجربی در بافت جهانی، ویژگی های تئاتر تجربی و مقایسه بین تئاتر چینی و غربی از محورهای اصلی این جشنواره است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: از فعالیتهای اخیر این دانشگاه در حوزه تئاتر تجربی می توان برگزاری کارگاه بین المللی با عنوان " به سوی تئاتر اودین "  را نام برد همچنین این جشنواره در تاریخ 11 لغایت 18 اکتبر ( 19 تا 26 مهرماه 1392 ) برگزار می شود.

این فعال هنری  با اشاره به اینکه  تنها نماینده ایران در این سمپوزیوم می باشد و برای نخستین بار در این رخداد مهم هنری شرکت کرده اظهار کرد: تولید مقالات در حوزه تئاتر تجربی به دلیل پیچیدگی های فنی در ایران بسیار کم است و بیشترین فعالیت این حوزه در زمینه های اجرایی صورت میگیرد و می طلبد که جامعه دانشگاهی تئاتر کشورمان در حوزه های نظریه پردازی تئاتر تجربی نیز ورود جدی تری داشته باشند .

سرنی زاده در مورد آغاز تئاتر تجربی در ایران نیز بیان کرد: آغاز این نوع نگاه به تئاتردر ایران به دهه 40 با اجرای هنرمندانی چون عباس نعلبندیان باز میگردد و بعد از انقلاب نیز آتیلا پسیانی و در حال حاضر کارگردانان جوان و خلاقی در این حوزه فعالیت دارند.

وی در مورد این نوع تئاتر در استان هرمزگان نیز عنوان کرد: جرقه تئاتر تجربی در استان با برگزاری کلاس های تئاتر تجربی مهدی عطایی دریایی در دهه 80 که همزمان با آخرین متد های روز تئاتر دنیا بود اغاز شد و گروه هایی مانند تی تووک ،کارگاه و مستاجران جدید در هرمزگان نیز در این زمینه اجراهایی را به روی صحنه برده اند.

سرنی زاده درباهر مقاله ارائه شده به این جشنواره اظهار کرد: در این مقاله از تبلیغات به عنوان یکی از چالش های پیش روی  تئاتر پرداخته، که سبب درگرگونی رابطه مخاطب و  اثر هنری شده است.

وی در مورد این معضل و جنبه های ان  ادامه داد: اول با تاکید بر اینکه  تبلیغات از امکانات هنر و بالاخص تئاتر برای فروش کالا بهره برداری می کند، ضرورت بازگشت تئاتر به ریشه هایی خود و بازتعریف عناصر مبنایی اش را نتیجه گرفته است.

این فعال هنری اضافه کرد: دومین وجه آن این است که چون تبلیغات تمامی شئون زندگی انسانها را تحت تاثیر و نفوذ خود دارد جامعه را تبلیغات زده و یا به تعبیری نمایش زده توصیف می کند که این جو سبب عدم توجه مخاطبان به تئاتر و تقلیل جایگاه قدسی تئاتر می شود همچنین درادامه به ضرورت توجه به حل این بحران ها در قالب یک نقشه راه برای تئاتر تجربی تاکید می شود.

گفتنی است: از سایر فعالیتهای بین المللی این هنرمند هرمزگانی می توان به شرکت در یازدهمین دوسالانه هنرهای حرکتی هند در سال 1389 با اجرای سه نمایش و شرکت در نمایشگاه و جشنواره دوسالانه هنرهای حرکتی دوسلدورف در سال 1391 اشاره کرد ./جغد بندری