بهشب

یادداشت‌ها

بهشب

یادداشت‌ها

مصاحبه با رضا غریب زاده بازیگر هرمزگانی


رضا غریب زاده از آن دسته هنرمندانی است که خیلی ها در هرمزگان او را می شناسند؛او همه هنرها را در خود دارد،از هنر تعزیه خوانی تا عکاسی از ترانه سرایی تا نواختن ساز فلوت.این هنرمند پر جنب و جوش همیشه در حال فعالیت است.

از خصوصیات مثبت رضا غریب زاده یکی هم این است که به خوبی با دیگران رابطه برقرار می کند و با استعداد ذاتی خوبی که دارد تا به حال توانسته است با بیشتر گروه های تاتری استان همکاری کند.

این مصاحبه به بهانه حضور این هنرمند در جشنواره هنرهای نمایشی  آتاکالاری هند انجام شده است.مصاحبه را در زیر بخوانید.

 

هنر رضا غریب زاده چیست؟

خیلی سخت جواب دادن به این سوال(می خندد) من در خانواده ای بزرگ شدم که پدرم شعر می گفت و علاقمند به آثار چارلی چابلین و البته نگاه سیاسی خودش را داشت،من تک پسر خانواده بودم که وقتی پدر از دنیا رفت،احساس کردم باید یکسری کارها انجام بدهم و بعد از مدتی فهمیدم که باید تاتر کار کنم و ترانه بگویم.

من معتقدم هر انسانی که احساس می کند می تواند کار مثبتی انجام دهید باید پیگیر باشد و نیازهایش را دنبال کند.

رضا تو بازیگر هستی،عکاسی می کنی،ترانه می گویی،فیلمبرداری می کنی و گیتار و فلوت هم می نوازی،به غیر از این ها که من گفتم دیگه چه کاری انجام می دهی؟

(بازهم می خندد)نه دیگه فقط همین.

 

چرا تمرکز نمی کنی روی یکی از این هنرها؟آیا احساس می کنی استان ضعف نیرو دارد و تو باید بعضی شکاف های را پر کنی آن هم به تنهایی؟

نه به این شکل نیست و من فکر نمی کنم که ما کمبود نیرو و هنرمند داشته بباشیم،من نمی خواهم چیزی در دلم بماند به همین دلیل همه کارهایی را که علاقه دارم را انجام می دهم.من در کودکی به دلیل فقر مالی خیلی کارهایی را که دوست داشتم انجام بدهم را نتوانستم انجام دهم.

 

تو فکر می کنی این همه جنب و جوش در حال حاضر پاسخی است به سرکوب های دوران کودکی؟

تا مدتی بله واقعا پاسخی بود به سرکوب ها و کمبودها دوران کودکی اما در حال حاضر احساس می کنم تخلیه شده ام.

 

در رشته خودت یعنی بازیگری در استان بسیار پیشرفت کرده ای آیا قصد نداری تمرکزت را بیشتر کنی تا موفقیت هایت از سقف استان بالاتر برود؟

هنر اصلی من بازیگری است،من برنامه هایی برای آینده دارم،درسال 1389 برنامه ریزی کردم و با خودم قرار گذاشتم که هر چه کتاب در مورد بازیگری و کارگردانی وجود دارد را مطالعه کنم و در این سال من دو کار حرفه ای رابه پایان رساندم،برای سال 1390 هم برنامه هایی دارم.

 

شما چند سالی است که با هنرمندان معلول استان تاتر کار می کنید؟کمی بیشتر از این گروه برای ما توضیح دهید؟

این عزیزان انسان های سخت کوشی هستند که نیاز به هنر را به خوبی درک کرده اند،روز اولی که من با این دوستان آشنا شدم متوجه شدم که دوست ندارند با دلسوزی با آنها برخورد شود و می خواهند مثل دیگر هنرمندان به صورت کاملا جدی و حرفه ای با آنها کار شود این هنرمندان به شدت علاقمند به مطالعه هستند و در این چند سال کارهای ارزشمندی را در سراسر ایران در جشنواره های مختلف اجرا کرده اند.

 

شما قرار است در آینده باز هم با این عزیزان همکاری داشته باشی؟

 

بله مدت دو ماهی است که یک نمایش را شروع کرده ایم با نام "بهار سرخ آبی" برداشت آزاد خودم است از داستان های شاهنامه که این نمایش بر پایه حرکت است که با توجه به فیزیک بدنی این هنرمندان کمی کار سخت می شود اما ما در آغاز قرار گذاشتیم که این کار به بهترین شکل به پایان برسانیم.

 

گاهی دیده می شود که رضا غریب زاده در برنامه های طنز صدا و سیما که متاسفانه هیچ بار هنری ندارد بازی می کند،آیا به دلیل مشکلات مالی است که این پیشنهادات را قبول می کنی یا اینکه خودت واقعا علاقه داری؟

40 درصد به دلیل علاقه است و 60 درصد به دلیل مشکلات مالی،ما یک گروه هستیم که فقط سه نفر از این گروه شغل ثابت دارند و بقیه اعضا زندگی شان از این راه می گذرد و ما مجبوریم که گاهی اوقات یکسری کارها را انجام بدهیم.

 

برنامه های آینده رضا غریب زاده چیست؟

 

به غیر از آن کاری که توضیح دادم که در حال تمرین است،یک ایده در ذهن دارم در مورد شاهکار ویلیام شکسپیر نمایش نامه "اتللو" که قرار است با گروه کارگاه به روی صحنه برود و من دوست دارم خودم نقش اتللو را بازی کنم.

 

با آرزوی موفقیت برای شما اگر در پایان حرف خاصی است بفرمایید؟

یارب مددی ساز که یارم به سلامت

باز آید و برهاندم از چنگ ملامت

خاک ره آن یار سفر کرده بیارید

تا چشم جهان بین کنمش جای اقامت.(حافظ)


توضیح:عکس از مجید جمشیدی.صحنه ای از نمایشی که این هنرمندان در هند اجرا کردند.مصاحبه با مجید سرنی زاده را اینجا بخوانید.

نظرات 3 + ارسال نظر
لی یکشنبه 22 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 04:14 ب.ظ http://leee.us

سلام
باز هم ممنون و خسته نباشید
نوازندگی ،عکاسی و تصویربرداری رضا رو خبر نداشتم
به امید موفقیت این دوست عزیز

گربه ایتالیایی یکشنبه 22 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 06:43 ب.ظ

مرسی بهشب .
شخصیت رضا را تو اتللو برام عجیب هس . درسته مثل اتللو سیاه پوست هست . ولی .... دوست دارم اینکارش زود شروع کنه .چون مشتاقم رضا رو تو کار شکسپیر ببینم.
(رقیب پیدا شد) پس بهشب یه بار دیگه با دقت نمایش نامه رو بررسی کن. ما هم با قدرت توی تابستون کار میکنیم.

لاتیدان دوشنبه 23 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:32 ق.ظ


سلام مصاحبه بدون عکس از مصاحبه شونده؟
عکس بالا تزیینی است یا مرتبط؟

عکس بالا همین نمایشی است که این هنرمندان در هند به روی صحنه بردند.که باید می نوشتم.الان تصحیح می کنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد