بهشب

یادداشت‌ها

بهشب

یادداشت‌ها

نگاهی کوتاه به نخستین جشنواره عود نوازی خلیج فارس



یک اتفاق خوب،یک شروع دوباره،یک قدم دیگر،این بار به کوشش آقای فرهاد محمدی از هنرمندان موفق موسیقی هرمزگان و انجمن موسیقی،اولین جشنواره عود نوازی خلیج فارس برگزار شد.در این جشنواره تمامی هنرمندان مطرحی که ساز عود را می نوازند اجرای برنامه داشتند.که به گفته مخاطبین اجراها بسیار دلنشین و لذت بخش بوده است.در این برنامه آقای مجید ناظم پور که سال ها به شکل تخصصی درباره این ساز پژوهش کرده است در خصوص قدمت پنج هزار ساله عود در این برنامه سخنرانی داشتند.دعوت از ایشان یک اتفاق بسیار خوب و مفیدی بود که در این جشنواره رخ داد.

اما این برنامه چند ضعف بزرگ و اساسی داشت که امیدواریم و البته خواستاریم که در دوره های بعدی شاهد وقوع این بی نظمی ها نباشیم،در حالی که در استان ما پتانسیل اجرای برنامه های فرهنگی خوب و با کیفیت وجود دارد،جای تعجب داشت که چطور انجمن موسیقی با بی نظمی جشنواره به این مهمی را آغاز کرد.

اولین اشتباه از نطر من، ساعت بدی بود که برای شروع برنامه در نظر گرفته بودند،"5عصر" آن هم در شهری گرم بندرعباس اولین اشتباه انجمن موسیقی بود،نبود هماهنگی و نظم تیم اجرایی باعث آشفتگی عجیبی شده بود،شاید بهتر می بود که از صبح روز افتتاحیه همه وسایل،از صدا و تصویر و ویدئو .. چک می شدند نه این که عصر و  دقایقی قبل از برنامه، در حالی که مخاطب در سالن نشسته است ،بخواهیم صدا و ویدئو را تنظیم کنیم.

به نظر من  انتخاب دبیر جشنواره – فرهاد محمدی- به عنوان مجری برنامه هم کار درستی نبود،اگر چه آقای محمدی در این برنامه نشان داد که برای مجری گری تسلط خوبی دارد اما  قرار نگرفتن ایشان پشت تریبون و گفتگو های احساسی ایشان بیشتر فضا را به کارگاه آموزشی تبدیل کرده بود تا یک جشنواره تخصصی ،با آرزوی تداوم این جشنواره ارزشمند و مفید در سال های آینده و خسته نباشید به همه دوستان.

توضیح خودمونی:من اگر به عنوان یک مخاطب در وبلاگم برنامه های فرهنگی و هنری استان هرمزگان را نقد می کنم،قصدم به شدت و با تمام وجود بهتر و حرفه ای تر شدن فضای فرهنگ و هنر استان هرمزگان است.

نظرات 4 + ارسال نظر
لاتیدان سه‌شنبه 10 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 01:31 ب.ظ http://latidan2.blogsky.com/

مدت اجرا وتعداد اجرای هر فرد هم مشخص نبود
جزییات برنامه های هر روز وساعت ان مشخص ومعین نبود
بعضا برخی از شرکت کنندگان به صورت گروهی و برخی به صورت فردی اجرا نمودند
بعد آموزشی کار مناسبی بود که لازم است تکرار شود
بسیاری برای اولین بار به صحنه امده بودند و لازم بود مشاوره های لازم داده شود
حضور چهره هایی چون استاد رادمهر و استاد اشعری در کنار جوانانی چون کریمی وآرمین لحظات زنده ای را به وجود آورد
در کل مثبت ومفید بود ولی می شد از این ضعف ها هم دور بود
به امید برنامه ریزی برای دفعه بعد
یادمام نرود که به گفته استاد مدعو ساز عود در کل ایران در حال فراموشی است و رونق آن در هرمزگان زمینه ای است تا عود ت به عنوان ساز محلی هرمزگان معرفی شود
دست همه درد نکند

ممنون از دیدگاه شما

میرزایی چهارشنبه 11 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 08:21 ق.ظ

سلام بهروزجان
ازیکه ابینم تقریباتنهاوبلاگ پویادربین بچه هایی ازتن تشکراکنم توهنوزخسته نبودی وباهموانرژی سابق به راه خودت ادامه ادادی
مه وخیلی ازبچه هابایدازشمایادبگیریم
بدورازحاشیه ومسایل غیرهنری به تعهدت عمل اکردی
دست مریزاد

ممنون خلاق عزیز.لطف اتهستن

حسین رزده چهارشنبه 11 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:51 ق.ظ

به روزم

خدا را شکر

محمدی پنج‌شنبه 12 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:38 ب.ظ http://barba-oud.blogfa.com

با سلام خدمت شما دوست گرامی از اینکه به بنده لطف داشتید. اولین جشنواره نقاط ضعف بسیار زیادی داشت که شما به گوشه کوچکی از آن اشاره نمودید و بیشتر به کم بودن زمان هماهنگی ها بر می گشت. به نکته بسیار خوبی اشاره نمودید قرار نبودمن مجری برنامه باشم ولی دراین برنامه تمامی هماهنگی ها برعهده من بود از دعوت هنرمندان گرفته تا طراحی پوستر هماهنگی چاپ و توزیع و هرانچه فکرش رو بکنید. حتی من چنان مشغول هماهنگی ها بودم که خستگی آن باعث شد نتوانم آن حس خوبی در اجرای خودم داشته باشم.
دعوت از عودنوازان هم به سبب حرفه ای نبودن نوازندگان حکایتی داشت و تا زمان اجرا معلوم نبود ایشان حاضر به اجرا هست یا خیر. خود حدیث مفصل بخوان از این ...
خیلی اجرای بهتری در ذهن داشتم که نبود کمیته های هماهنگی مختلف در کنارم باعث به اجرا در نیامدن آن شد از جمله نمایشگاه های مختلف (ساز سازی) - انتشار روزانه نشریه جشنواره - اطلاع رسانی دقیق برنامه جشنواره - بخش فروش - کارگاه آموزشی و ...
جشنواره بایستی در زمان صبح و عصر برگزار می شد ولی چون در آخر هفته برگزار نشد مجبور بودیم وعده صبح را در ۵ عصر اجرا کنیم .
امیدوارم در گامهای بعدی مشکلات و ضعف ها کمتر باشد ولی مهم قدم برداشتن بود که به لطف خدا و همت تمامی عزیزان انجام شد.

آقای محمدی عزیز من واقعا به شما خسته نباشید می گویم و امیدوارم که در دوره های بعدی با موفقیت بیشتری همراه باشید.
ای کاش به من خبر می دادید شاید می تونستم قسمت کوچکی از این کارها را که شما به تنهایی انجام دادید انجا بدهم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد