بهشب

یادداشت‌ها

بهشب

یادداشت‌ها

بیچاره تاتر

به نقل از معاونت اداره ارشاد هرمزگان،قرار است امسال از پیشکسوتان عرصه تاتر تجلیل شود.

این قصه واقعا برای من یه کمدی تلخ،کدام پیشکسوت؟ مگر صحنه تاتر زمین فوتبال که حرف از پیشکسوت می زنید؟ هنرمند تا آخرین روزهای عمرش فعالیت می کند،پس پیشکسوت معنی ندارد.

هرمزگان جز 6 استان برتر کشور در حوزه تاتر است.

با خواندن این خبر فهمیدم که حال تاتر کشور چقدر خراب،در سال گذشته به غیر از اجرای عموم نمایش صفر درجه زیر صفر اثر قدیمی یاسین بهرامی و برگزاری تعزیه ای بزرگ در میناب به همت حسن سبحانی و برگزاری ضعیف بیستمین جشنواره تاتر استانی و جشنواره ضامن آهو چه اتفاق مثبتی برای تاتر این استان افتاده است که جز 6 استان برتر کشور شده باشد.البته اشتباه تایپی در صفحه 6 روزنامه صبح ساحل مورخ 31/1/88 واقعیت را به ما نشان داده بود،ما جز 60 استان برتر تاتر کشور معرفی شده بودیم.

حضور در جشنواره های مختلف نمایش بالاخص تئاتر فجر.

یکی از دوستان به من یاد آوری کند که پارسال کدام گروه هرمزگانی در تاتر فجر حضور داشته است؟

امسال شورای سیاستگذاری نمایش استان تشکیل خواهد شد.

اول یه سالن آبرومند مخصوص تاتر راه اندازی کنید بعد حرف از شورای سیاست گذاری بزنید.در ضمن اعضای این شورای سیاست گذاری چه کسانی هستند؟و کی قرار است برگزار شود؟

با این تفاصیل نه میرحسین نه کروبی

این جمله معروف که میگویند ایرانی ها حافظه تاریخی ندارند را حتما شنیده اید،اما در مورد من صحیح نیست.سال 84 من سرباز بودم کمتر میتونستم روزنامه بخونم اما در جریان انتخابات بودم و متوجه شدم که احزاب اصلاح طلب چه طوری همدیگر رو "دریبل" می زدند.

در سال 1388 هستیم و دو کاندید در جریان اصلاحات وجود دارد در صورتی که هر دو برای ریاست جمهوری ثبت نام کنند و به نفع دیگری  کنار نروند،در انتخابات شرکت کردن؛ بیشتر به یک وظیفه ملی تبدیل می شود که از عهده پیرمرد های عصر نشین حیاط مسجد بر می آید.

جریان معترض به فضای کنونی فقط برای پیروزی اصلاحات و تغییر وارد انتخابات می شوند نه چیز دیگر،در صورتی در انتخابات شرکت می کنم که اصلاحات با یک کاندید وارد شود.

فرصتی به نام رضایی


انتصاب استاد رضایی به ریاست حوزه هنری بندرعباس از اتفاقات نادر ولی در عین حال خوشحال کننده بود،از این نظر نادر که برای اولین بار مشاهده می کنیم که اینجا یک نفر قرار است در مکان واقعی خودش قرار بگیرد،یعنی یک هنرمند واقعی و زحمت کش یک دلسوز، ریاست یک مکان فرهنگی را دراستان در دست دارد.این اتفاق عجیب را می شود در کتاب گینس هم به ثبت رساند اتفاقی که خیلی از هنرمندان هنوز باور نمی کنند.

 متاسفانه یکی از دلایلی که باعث افت شدید فرهنگی و هنری در استان شده است،نبود مدیران فرهنگی و کارشناسان کار بلد در ادارات فرهنگی است به طور مثال شما توجه کنید که به علت مشکلات مدیریتی از یک سال پیش تعداد زیادی از هنرمندان تاتر ارتباط خود را با اداره ارشاد قطع کرده اند،دیگر خبری از شب شعر سه شنبه ها نیست و شاعران صاحب نام دیگر به فرهنگسرا نمی روند،انجمن داستان هم که تکلیفش مشخص است،بگذریم از حذف جشنواره شعر و قصه جوان و حذف سه ساله جشنواره تاتر استانی و.....

اما حضور رضایی به  شرطی مفید است که ایشان بتوانند برنامه های فرهنگی خود را به طور کامل و بدون دخالت به اجرا بگذارند و با شناختی که من از این بزرگوار دارم بی شک این پتانسیل را دارد،اما هنرمندان و فرهنگیان نیز برای استفاده مفید از این شانس عجیب همه با هم برای پیشبرد اهداف فرهنگی و هنری شهر یک صدا بشوند.


قسمتی از شناسنامه کاری استاد علی رضایی؛ برگرفته از سایت ایران تاتر.


تاریخ تولد: 1327مینابتحصیلات: کارشناسی ادبیات فارسی از دانشگاه شیراز؛ 1365
نمایش‌ها:
نگارش نمایشنامه”گشتی در صفر“؛ میناب؛ 1349
نگارش نمایشنامه”هجوم“ به کارگردانی”حسین احمدی‌نسب“؛ میناب؛ 1354
نگارش نمایشنامه”هجوم“ به کارگردانی”علی زارعی“؛ تهران؛ 1371
نگارش نمایشنامه”چشم‌های خیره به راه“به کارگردانی”احمد حبیب‌زاده“؛ کرمان، جشنواره منطقه‌ای؛ 1365
نگارش نمایشنامه”قاب خالی“به کارگردانی”احمد حبیب‌زاده“؛ بندر عباس؛ 1366
نگارش نمایشنامه”گل و جهله“ به کارگردانی”کورش زارعی“؛ تهران، دوازدهمین جشنواره فجر؛ 1372
نگارش نمایشنامه”سوز ماهی“به کارگردانی"علی زارعی"؛ شیراز، تهران، بوشهر؛ 1370
نگارش نمایشنامه”کهربا در زنبیل“به کارگردانی”داریوش گرمساری“؛ بندرعباس؛ 1378
نگارش نمایشنامه”فیروزه که می‌خواند“به کارگردانی”کورش زارعی“؛ قم، بندرعباس، تهران؛ 1379
دریافت جایزه بهترین نمایشنامه از جشنواره کرمانشاه برای نمایشنامه”هجوم“
دریافت جایزه دوم نمایشنامه‌نویسی از جشنواره منطقه‌ای کرمان برای نمایش”چشم‌های خیره به راه“؛ 1365
دریافت جایزه بهترین نمایشنامه از جشنواره مسابقه‌نویسی استانی هرمزگان برای نمایشنامه”قاب خالی“؛ 1366
دریافت جایزه دوم نمایشنامه‌نویسی از جشنواره فجر برای نمایشنامه”گل وجهله “؛ 1372
دریافت جایزه سوم نمایشنامه‌نویسی از جشنواره شیراز و اول نمایشنامه‌نویسی از جشنواره‌های بوشهر و سیستان و بلوچستان برای نمایشنامه”سوز ماهی“؛ 1375
دریافت لوح سپاس نمایشنامه‌نویسی در روز جهانی تئاتر از مرکز هنرهای نمایشی؛ 1382
دریافت دیپلم افتخار نمایشنامه‌نویسی از جشنواره بچه‌های مسجد به خاطر نمایشنامه”هجوم“؛ 78-1377
انجام پژوهش با موضوع”آئین‌های نمایشی در هرمزگان“؛ (چاپ نشده است)؛ 1377