arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۱۰۹
تعداد نظرات: ۵۰ نظر
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۶ - ۱۲ دی ۱۳۹۰

با نفوذترین خانواده های ایرانی در دبی چه کسانی هستند؟/ حاکم دبی چگونه ایرانیان را جذب کرد؟

10 درصد جمعیت امارات ایرانی هستند و افسران پلیس لاری سخن می گویند...امروز، یکی دیگر از فرزندان گله داری، عصام مدیرعامل توسعه دهندگان بین المللی عمار هستند که برج دبی را می سازد و قرار است که بزرگترین برج جهان باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


در یکی از اسناد ویکی لیکس به حضور موثر ایرانیان در دبی اشاره شده است. این سند در 27/6/2007 توسط جیلیان برنز، رئیس دفتر منطقه ای ایران در دبی تنظیم شده است.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری تحلیلی "انتخاب" ؛ در این سند ویکی لیکس آمده است: دبی یکی از مراکز اصلی ایرانیان خارج از کشور از لحاظ تعداد زیاد و حضور در جامعه اقتصادی است.

مهاجران ایرانی، چه کسانی که قبل و چه کسانی که پس از انقلاب اسلامی به دبی آمدند، نقشی قابل توجه در موفقیت اقتصادی دبی بازی کرده اند.



دبی همچنان پذیرای مهاجران ایرانی است که در همه ی حوزه های اقتصادی فعالیت می کنند. البته، تنش بین دو کشور و افزایش فشار بین المللی در مورد ایران باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای جامعه اقتصادی دبی شده است.

به گفته ی اتاق تجارت و صنعت دبی، ایرانیان و غالبا تاجران این کشور، در بین اولین بیگانگانی هستند که در امارات متحده ی عربی فعالیت اقتصادی را اغاز کردند.

در ادامه ی این سند آمده است: از زمان دهه 1950 که ایران پویاترین اقتصادی منطقه را داشت، بازار دبی، اول از همه متوجه ایران بود.

حاکم دبی، شیخ راشد به ایرانیان مشوق هایی مثل زمین رایگان، محافظت شخصی و معافیت از پرداخت گمرگ ارائه کرد.

با فشارهای اقتصادی غرب علیه  ایران  پس از انقلاب 57 ، دبی نقشی جدی به عنوان مرکز صادرات برای ایران بازی کرد.

این تلگراف بر روی حضور اقتصادی ایران در امارات تمرکز دارد. در ذیل نگاهی جامعه شناختی به جامعه ی ایرانیان ساکن دبی شده است:

امارات در فاصله ی کمتر از 100 مایلی خلیج فارس واقع شده و  بزرگترین شریک تجاری ایران است. دبی به عنوان روزنه ای از سوی ایران استفاده می شود تا فعالیت اقتصادی این کشور با دنیای خارجی از طریق حمل بارها توسط کشتی های بزرگ و لنج ادامه یابد.



اتاق تجارت و صنعت دبی ادعا می کند که در سال 2006، تجارت غیرنفتی ایران و دبی به 8 میلیار دلار رسیده بود.

همچنین ارزش تجارت کامل ایران - دبی به حدود 11 میلیارد دلار رسید.

همانطور که در رسانه های داخلی گزارش داده شد، کنسولگری ایران در دبی اعلام کرد که صادرات و واردات به ایران به 7 میلیارد دلار در سال 2006 رسید و صادرات ایران به امارات نزدیک به 3 میلیارد دلار بود. انتظار می رود که به 3.5 میلیارد دلار در سال 2007 برسد.

مسئول تجاری کنسولگری ایران در دبی اعلام کرده است که ایران ماشین الات و تجهییزات سنگین، میوه، سبزی ، غذا، مصالح ساختمان و محصولات پتروشیمی به امارات صادر می کند.

به نوشته ی سایت دولتی ایسنا، در پایان سال 2006، مجموع سرمایه ایرانیان  در دبی نزدیک به 300 میلیارد دلار است.

بسیاری از خانواده های ایرانیان فعال اقتصادی در دبی به وضعیت برجسته ی رسیده اند. اما مهاجران قدیمی ایرانی در جامعه دبی بیشتر شناخته شده اند. البته انها هم اکنون شهروند امارات هستند.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری تحلیلی "انتخاب" ؛  حتی برخی از انها وارد دولت امارات شده اند و پست وزارتی نیز گرفته اند.

خانواده های مشهور ایرانی

خانواده های با نفوذ ایرانی در دبی عبارتند از: گله داری، گرگاش، العقیلی و رفیقدوست .

این افراد چندین فعالیت اقتصادی و سرمایه گذاری  دارند و نمونه ی فرصت های کاری موجود در دبی هستند.



خانواده گله داری، البته با مقداری پسرفت مواجه شده اند ولی سابقه ی طولانی در فعایت های سازمانی و تجاری از دهه 1940 دارد.

وی اصلتا اهل شهر گله دار در ایران است. سه بردار گله داری اولین هتل مدرن دبی را ساختند که شامل هتل اینترکانتیننتال و هیتات رجینسی در اواسط دهه 1970 می شود.

یکی از بزگرترین چهارراه های دبی عبدالوهاب گله داری نام دارد که به خاطر نزدیکی به محل نمایشگاه ماشین معروقش یعنی گله داری موتورز است.

عبدالوهاب همچننین روزنامه گلف تایمز را راه اندازی کرد و یکی از فرزندانش سردبیر روزنامه خلیج تایمز بود.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری تحلیلی "انتخاب" ؛ امروز، یکی دیگر از فرزندان گله داری، عصام مدیرعامل توسعه دهندگان بین المللی عمار هستند که برج دبی را می سازد و قرار است که بزرگترین برج جهان باشد.

همچنین خانواده های بزرگ دیگری مثل العقلیلی روابط تجاری قابل توجهی با امریکا و ایران دارند. البته العقیلی با پسرفت هایی در حوزه سرمایه گذاری در ایران مواجه شده است.

ایرانیان در تمام حوزه ها پخش شده اند

امروز، ایرانیان دبی در طیف گسترده ای از فعالیت های اقتصادی مشغول به کار هستند و به نظر نمی اید که بر روی بخش خاصی در فعالیت های اقتصادی متمرکز شده اند.

دولت ایران، مرکزی تجاری در دبی دارد که همایش های بین الملی تجاری برگزار می کند و شورای مستقل تجارت ایران، آن محل را اداره می کند تا ایرانیان فعال اقتصادی را کمک کند.

بر اساس مقاله ای که در ژانویه سال 2007 در میدل ایست انلاین منتشر شد، اتاق تجارت و صنایع دبی اعلام کرده است که هشت هزار و پنجاه شرکت ایرانی در دبی ثبت شده اند. این در حالی است که شورای تجارت ایران این تعداد را نزدیک به 10 هزار شرکت عنوان کرده است.

لهحه ی لاری پلیس امارات

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری تحلیلی "انتخاب" ؛ دیگر ایرانیان به عنوان، معلم، استاد، مسئولان بانکی و پزشک در امارات فعالیت می کنند.بسیاری از پلیس های امارات اصالتا متعلق به قسمت جنوبی ایران و بلوچستان هستند.

برای مثال، یک چهارم افسران پلیس در ساختمان مرکز تجارت جهانی دبی، محل ساختمان کنسولگری، به لاری سخن می گویند که گویشی فارسی است.



همچنین برخی از اماراتی های قدیمی، زبان فارسی را به صورت محدود صحبت می کنند، چراکه زمانی زبان فارسی زبان بازار داخلی دبی بود.

منافع دولت ایران

دولت ایران از دو حوزه در خصوص جامعه تجارت ایرانیان در دبی نفع می برد.

در ادامه این سند به منافعی که ایران از تجارت با امارات می برد اشاره شده است: برعکس کردن جریان سرمایه از ایران و هدایت دوباره آن به ایران و حفظ ارتباط اقتصادی بین دو کشور مخصوصا در حالی که تهدید تحریم های بیشتر افزایش پیدا کرده است.

همچنین مقامات ایرانی معمولا سفرهایی به دبی می کنند که نمی توان فهمید که این قدم، به بهبودی اوضاع کمک کرده است یا خیر.

احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در تاریخ 13 می سال 2007 به دبی سفری کرد که اولین سفر رئیس دولت ایران به امارات از زمان اتحاد امارات بود.

او دیدارهایی محرمانه ی با فعالان اقتصادی داشت که افراد برجسته ای هم در میان انان بودند.

در ادامه ی سند ویکی لیکس آمده است: ما از چندین نفر شنیده ایم که جامعه ی ایرانیان دبی در گردهمایی بزرگ رئیس جمهور ایران در استادیوم فوتبال باشگاه ایران حضور یافته اند.

در کنار رئیس جمهور، اخیرا، وزیر تجارت و رئیس بانک مرکزی چندین بار به دبی سفر کرده اند.

به گزارش رسانه ها، وزیر تجارت در جلسه ای با شورای تجارت ایران حضور یافت و در پاسخ به درخواست برخی از اعضا، قول به انجام اقداماتی در جهت تسهیل تجارت امارات واعضا داد.

به نوشته ی این سند ویکی لیکس، منابع ما اشاره کردند که دولت ایران به دنبال استفاده از نفود بیشتر در شورای تجارت ایران است.

یکی از دلایل اهمیت روابط این دو کشور، حضور حمید اصفی ، یکی از ارشدترین دیپلمات های ایرانی، سخنگوی سابق و معاون وزیر خارجه را به عنوان سفیر ایران در امارات است.

کنسول ایران در دبی دیدارهای مرتبی با شیوخ دبی در مورد روابط تجاری دارد.

توضیح تنظیم کننده ی سند: فضای تقریبا باز اقتصادی دبی و جو اجتماعی با محدویت کمتر این کشور به جذب ایرانیان که هم اکنون 10 درصد جمعیت امارات را تشکیل می دهند ادامه می دهد.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری تحلیلی "انتخاب" ؛ همچنین تسهیل کردن انتقال محموله ها به ایران از دبی خط، عرضه ای  مهم برای خدمات و واردات محموله به ایران  است که شامل فعالیت خود ایرانیان برای دور زدن تحریم امریکا و سازمان ملل می شود.

در پایان توضیحات این سند آمده است: تصویر فرود هواپیمای احمدی نژاد در ماه می در امارات و خروج همزمان دیک چنی معاون رئیس جمهور امریکا از این کشور، نشان دهنده ی مشکلات سهمگین امارات برای ارتباط با دو کشور ایران و آمریکاست و همچنین سخت است که امارات دو کشور را نادیده بگیرد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵۰
در انتظار بررسی: ۱۰۲
غیر قابل انتشار: ۹
تازه داماد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
3
205
آقا دلار شده 1700 تومان.
هر چی میری بخری، یا نیست یا قیمتش حداقل 30 درصد رفته بالا.
جایی پیدا نکردم درد دل کنم اینجا نوشتم. خدایا آخر و عاقبت ما رو بخیر کن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
دلار شد 1800 تومان .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
1780
Ali
| China |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
دوست عزیز فکر‌ نون باش که خربزه آبه
دولت حق
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
فارغ از این داستان ها

ان شاء الله خوشوفت بشید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
1782.04
زاز
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
الان بعد از 7 سال که از این پیام میگذره دارم بهت میگم دوست عزیز هیچ کاری که نکردند هیچ تازه دلار شده 8000 تومن ناقابل
بهراد
| France |
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
دادش کجای کاری که ببینی دلار الان شده 14000 تومن ااای یادش به خیر دلارو گفتی 1700 تومن اینقدر دلم سوخت
مجید
| United Arab Emirates |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
دوست عزیز الان دلار 13500 تومان است. فقط گذر زمان را در کامنت ها ببینید مردم بیچاره!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
حاجی 14500 خیر نبینن ایشالا
احسان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
الان دلار شد 13000 تومن...یادش بخیر 1700 تومن
بی نام
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
الان شده 13000
تازه به 19200 هم رسیده بود الان شده 13200
عجیبا غریبا
کسرا
| Germany |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
الان ۱۲۰۰۰ تومنه ! :|
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
آخی الان ۸ سال گذشته پدر من سال ۹۰ زنده بود و حالا از این دنیا رفته،اجناس دویست برابر گرون شده و دلار هم شده ۱۵۰۰۰اوضاع زندگی داغونه ،اگه همینجور پیش بره هشت سال آینده هزار برابر اوضاع بدتر شده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
الان شده ۱۲۰۰۰
یادش بخیر
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
دلار شده ۱۶۰۰۰
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
الان بعد 2سال پیامت تو شده 18 هزار خخخخخخ
ardavan
|
Norway
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
1
68
هموطن گرامی‌ پیامت را به گوش جهانیان رساندم در فیسبوک..
شكر خدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
11
74
حالا كه جا براي درد دل پيدا شد بگذاريد من هم بگويم - ما يك خانواده پنج نفري هستيم . دوپسر بيكار دارم و يك مادر بيمار - شوهرم تنها نان آور خانه است و با حداقل حقوق كارگري دريافتي (كار فرماها راههاي دور زدن قانون را بلدند وگرنه يك نفر با 24 سال سابقه كار انهم با اين تورم بايد هنوز حداقل حقوق كارگري - يعني حدود 320 هزار تومان را بگيرد) خدا شاهد است شوهرم دوروز در ميان ميوه مي خرد . هر بار خريد در حدود پنجاه هزار تومان مي شود . با رقم مبلغ شايد زياد به نظر بيايد ولي اگر به وزن حساب كنيم در حدود هفت - هشت كيلو مي شود - با اين حساب سهم هر كدام از ما در روز مي شود نفري 500 گرم ميوه (تازه اگر ما هيچ خرج ديگري نداشته باشيم و فقط مصرفمان ميوه باشد ) ديگر نمي دانيم چه كنيم - فقط بعنوان درد دل نوشتم خدايا روزي رسان تويي
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
ماشاالله شما وضعتان خوب است هر دوروز یکبار میوه میخرید ما که ماهی دوبار هم دستمان به میوه پلاسیده نمیرسد.
بابایی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
ماهم خداراشکرمیکنیم،ولی متن شماکمی تناقض داره.یک روزدر میان خریدمیوه ان هم پنجاه هزارتومان؟!؟!حاجی اقاتون بایددرامدمیلیونی داشته باشند،احتمالا2یا3جامشغول هستند،درسته؟
دیدگاه ایندگان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
80
25
من فکر میکنم با نخریدن اجناس گران شده و همچنین دلار و طلا به این نا بسامانی پایان دهیم..
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
میخوای یه کار دیگه بکنیم .اصلا هیچی نخریم ونخوریم تاهمه چی ارزون شه
ناشناس
|
Norway
|
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
4
61
رفیقدوست فامیل هم اونه که اختلاس کرده بود
ali
|
China
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
2
57
انتخاب باز نمک پاشید رو زخم ما جوانهایی که آرزوی یک ایران پیشرفته به معنی‌ اصل کلمه رو داشتیم ... ،بله ما سوختیم و همچنان زخمی !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
5
55
حالا کجاشو دیدین از این به بعد پول خونمون میشه یه دلار پاره پوره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
3
40
همه چی رفته بالا.....خدا رحم کنه....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
1
60
آقا 20 دلار یارانمونو کی میدن؟
پاسخ ها
*
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
الان شده 2 دلار یارانمون
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
2
14
با تشکر از گزارش شما , نام گله داری درست است نه گلادری خواهشا اصلاح کنید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
2
16
بدوبدو دلار 18000 ریال
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
7
12
وماچگونه سرمايه هاي مادي ومعنوي خود را دفع مي كنيم
ایرانی دلسوز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
3
3
آقا جون این بازار گرمی ما در محافل است که یکی از علل اصلی این نوسانات در بازار ارز به وجود می آورد. متأسفانه این شایعه پراکنی و حرف و حدیث هایی که ما ایرانی ها عادت به آن داریم باعث شده در خیلی از زمینه ها کشورمان دچار ضرر بشود.
kosar
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
6
7
واقعا دبي خيلي قشنگه ديدن تا گفتن خيلي فرق مي كنه ان شالل خودتون مي ريدمي بينيد
مهسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
5
15
من عاشق دبی هستم تا حالا چند بهرم تو خواب دیدم ولی تا حالا نرفتم امیدوارم یه روزی برم...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
0
0
اونای که میگفتیددلار۱۸۰۰تومان شده الان ساله نودوپنجه دلارهم رسیدبه ۳۵۰۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
1
1
چقدر جالب دلار رویاهامون سقوط کرد...دلار شد 11000 تومن
سید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
0
1
خدایا اخر به شر مون نکن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
دلار۱۴هزارتومان
خوش آمدید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
0
0
دلار شد 14هزار تومن
گرونی بیدار میکنه قیمتا دقیقا سه برابر شده و این یعنی فاجعه
نه فرصت شغلی نه امکانات نه دلخوشی دلم میسوزه از اینکه جای خوب به دنیا اومدم اما توی بدترین زمان ممکن اگه این مملکت دوتا مسئول دلسوز داشت الان وضع خیلی قابل قبول تر از الان بود
منتها کیه که ملیارد ملیارد اختلاس کنه ؟!..
آیدین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
1
0
فکر نان باش که شینزو آبه
hz
|
Germany
|
۰۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
0
0
دلار شده ۱۲ هزار تومن .البته که تا ۱۸ تومن هم رسید .اولین نفری که پست گذاشته بود اینجا ناراحت بود چرا دلار شده ۱۷۰۰ تومن
فاطمه چاکری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
0
3
سللم علیک من یه خانم هستم که بایه افغانی ازدواج کردم۳ساله ک رفته الان خودم دارم توخونه هاکارمیکنم ۳تابچه دارم که شناسنامه ندارن بچه هام ازهمه چی محروم هستن دسته پسرم شکسته دوبارکه هیچ بوجه ای نداشتم توروخدابهم کنیدحتی خونه ای ازخودمون نداریم یه اتاق مادرم بهم داده دیگه ازکارکردن خسته شدم خواهش میکنم بهم کمک کنیدامیدم بعدخداشماهستین
بهار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
2
1
مردم خودتون باعث خودتون شدید
سید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
1
1
کجایید دوستان و کجایید غار نشینان حرا.از خواب بیدار بشید دلار شد۱۲۰۰۰تومان
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
1
0
من چطور میتونم تلفن علی دایی را پیدا کنم خواهش میکنم کسی کمکم کنه
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
0
0
دلار الان ۱۴۰۰۰ تومن کاش رو قیمت کامنت اول بود....
شاید کامنتهای بعدی بشه ۲۰ یا ۳۰
مسافر زمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
0
0
امروز در تاریخ ۱۳ اسفند ۹۸ ساعت ۱۱:۱۱ نرخ دلار ۱۴۰۰۰ هزار تومان اون عزیزی که زده ۱۷۰۰ چند سال قبل نکته تاریخی اشاره کرده امروز هم ثبت میشه در تاریخ
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
0
1
وقتی این پوست و نظرات اونو خوندم افسوس میخورم
سال ۱۳۹۰ دلار ۱۷۰۰ تومن و الان در ۱۳۹۸ بین ۱۵ تا ۱۶ هزارتومان در نوسان
در عرض ۸ سال پولمون حدود ۱۰ برابر ضعیف شده
Maryam
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
1
4
من آرزومه ک ب دبی برم.خیلی شهر قشنگیه
نظرات بینندگان