۱۰ فروردين ۱۴۰۳
به روز شده در: ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۹۹۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۵ - ۱۹-۰۷-۱۳۹۲
کد ۲۹۹۴۳۷
انتشار: ۱۳:۰۵ - ۱۹-۰۷-۱۳۹۲
"سازمان منع سلاح شیمیایی" هم اکنون مسؤولیت نظارت بر نابودی سلاح شیمیایی سوریه را برعهده دارد.
سازمان منع سلاح شیمیایی برنده جایزه صلح نوبل در سال 2013 شد.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، کمیته اعطای جوایز نوبل اعلام کرد سازمان منع سلاح شیمیایی، برنده جایزه صلح نوبل در سال 2013 میلادی شد.

این سازمان هم اکنون مسؤولیت نظارت بر نابودی سلاح شیمیایی سوریه را برعهده دارد.
کارشناسان سازمان منع سلاح شیمیایی با حمایت سازمان ملل متحد برای نابودی انبارهای بزرگ سلاح شیمیایی سوریه در این کشور مستقر هستند و فعالیت می کنند.

معاهده ممنوعیت سلاح شیمیایی در سال 1993 امضا و در سال 1997 وارد مرحله اجرایی شود.

 پیش از این نام تعدادی از افراد و سازمان ها از جمل ملاله یوسف زی، فعال پاکستانی در زمینه حق زنان برای تحصیل و وب سایت فیس بوک به عنوان گزینه های مطرح کسب جایزه صلح نوبل 2013 مطرح شده بود.


سازمان منع سلاح شیمیایی

سازمان منع سلاح شیمیایی وابسته به سازمان ملل متحد در 29 آوریل 1997 تاسیس شد و دفتر این سازمان در شهر لاهه هلند قرار دارد.
هم اکنون 190 کشور جهان با امضای معاهده منع بکارگیری سلاح شیمیایی، عضو این سازمان هستند.

همچنین 4 کشور سودان جنوبی، آنگولا ، کره شمالی و مصر عضو این سازمان نیستند و اسرائیل و برمه نیز با وجود امضای معاهده منع بکارگیری سلاح شیمیایی از تصویب آن در پارلمان های خود خوداری کرده اند.



جایزه صلح نوبل


جایزه صلح نوبل یکی از پنج جایزه نوبل است که توسط آلفرد نوبل صنعت‌گر و مخترع سوئدی وقف شده است. این جایزه برای اولین بار در سال ۱۹۰۱ اعطا شد.

براساس متن منتشر شده در ویکی پدیا، آلفرد نوبل در وصیت‌نامه خود گفته است که این جایزه باید «به کسی داده شود که بهترین یا بیشترین کوشش را در راه برادری ملل یا انحلال با کاهش ارتش‌ها یا تشکیل و ترغیب کنفرانس‌های صلح کرده باشد.»

جایزه نوبل صلح تنها جایزه نوبل است که نه در استکهلم پایتخت سوئد بلکه هر ساله در اسلو پایتخت نروژ اهدا می‌شود.
ارسال به دوستان
یک قلاده کاراکال در محور شاهرود - میامی تلف شد وزیر امنیت داخلی بایدن استیضاح می‌شود یافته‌ تازه محققان: تنها ۲ شب کم‌خوابی می‌تواند باعث شود احساس پیری کنید فوت ۶۱۷ نفر در تصادفات رانندگی تا امروز پیش‌بینی کاهش دما و بارش باران برای این استان‌ها قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۱۰ فروردین‌ماه ۱۴۰۳/ طلا به کانال جدید نزدیک شد سقوط اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی با ۴۵ کشته زمین خواری ۳۰۰۰ میلیارد تومانی در گیلان؛ برکه چندهزارساله یک شبه مالک پیدا کرد! عصبانیت شدید امام جمعه شیراز: اگر نمی توانید مساجد نصیرالملک و وکیل را اداره کنید، به سبک خودم مدیریت کنم /فکر می کنید همه کاره هستید؟ نوزاد شیرخواره غزه‌ای که با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند وزارت آموزش و پرورش یک اطلاعیه مهم داد نهایت خلاقیت هوش مصنوعی در طراحی پله های فانتزی (عکس) ب ام و E30 M3؛ یکی از جذاب ترین طراحی ها در صنعت خودرو (عکس) کشف میدان‌های مغناطیسی قدرتمند اطراف سیاهچاله کهکشان راه شیری طبیعت شفاف هوش مصنوعی (عکس)
وبگردی