بهشب

یادداشت‌ها

بهشب

یادداشت‌ها

نگاهی به رویداد هنری رازهای موقت

”گزارش یک عصر جدید”

هنر مفهومی در بندرعباس کودک کنجکاوی است که در حال رشد است اگر چه خانواده مسولیت پذیری ندارد که به او رسیدگی کنند.
نمایشگاه ویدیو آرت ”رازهای موقت” کاری از مدرسه دخترانه آیت الله صدر  من را به سمت محله دوران کودکی م کشاند کمی زود به محل برگزاری -فرهنگسرای دو راهی ایسنی- رسیدم به همین دلیل تصمیم گرفتم در محله قدم بزنم،موج ساخت و ساز کم کم  به این قسمت از شهر هم رسیده بود و درخت ها کهن در آستانه افتادن بودند،گل ابریشم بزرگی اما با سبزی عجیبش  همچون یک اثر هنری خاص در فضا دلبری می کرد.
در خیابان نزدیک فرهنگسرا زنان محله بازارچه کوچکی راه انداخته اند،اگزور و بوق ماشین ها اجازه نمی داد بوی انبه،گلابی و سبزی های خیس شده به مشام برسد،اما نور چراغ ماشین ها به فضا کمک می کرد.خلق سایه های متحرک  و جذاب از مردم بدون کمک نور ناممکن بود.
به فرهنگسرا برگشتم و به تماشا نشستم آثار ۲۵دختر هفده ساله که تلاش کرده بودند دغدغه های درونی شان با هنر ویدیو با ما در میان بگذارند،حضور مردم محله با لباس های محلی برای دیدن ”هنر مفهومی”برای من هیجان انگیز بود،این وضعیت تازه می توانست سوژه خوبی برای یک فیلم مستند کوتاه باشد.
آثار را دیدم و با هنرمندان جوان به گفتگو نشستیم استاد راهنمای آنها ”الهه عبداله زاده”هنرمندی است که این سال ها با دقت هنر مفهومی را دنبال می کند و پیش از این هم دست به تجربه های این چنینی زده بود.
این عصر که بر من گذشت عصر جدیدی بود،وقتی از یک رویداد هنری لذت می برم و ذوق می کنم حس می کنم باید قدم بزنم،از فرهنگسرا دور شدم از سایه ها مردم خسته،میوه های بازارچه و تمام تصویرهای صمیمی دوران کودکیم.
 پارچه بزرگی نگاه من را جلب کرد روی آن نوشته شده بود ”تعویض کارت ملی قدیم به جدید در حسینه مشهدی سکینه”.
شب داشت به انتها نزدیک میشد در مسیر بازگشت به خانه زنی را دیدم که گوشه چادر سیاهش را به دندان گرفته بود و با دو دست ناچار،سطل زباله را در آغوش گرفته بود او مادر که بود و در پی چه بود؟
با حس های متناقضی به خواب رفتم،ذوق،غم و پرسش

بهروز عباسی/چاپ شده در روزنامه صبح ساحل 2 مرداد
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد