بهشب

یادداشت‌ها

بهشب

یادداشت‌ها

چگونه از دیدن تاتر لذت ببریم؟


نوشته:بهشب عباسی


بهترین راهنما بی شک شروع رمان "اگر شبی از شب های زمستان مسافری" نوشته ایتالو کالوینو نویسنده ایتالیایی است،او در آغاز این کتاب می گوید"«تو داری شروع به خواندن داستانِ جدید ایتالو کالوینو، اگر شبی از شب‌های زمستان مسافری، می‌کنی. آرام بگیر! حواست را جمع کن. تمام افکار دیگر را از سر دور کن. بگذار دنیایی که تو را احاطه کرده است در پس ابر نهان شود. از آن سو مثل همیشه تلویزیون روشن است، پس بهتر است در را ببندی. فورا به همه بگو:  نه، نمی خواهم تلویزیون تماشا کنم! اگر صدایت را نمی شنوند، بلندتر بگو.»


کالوینو این رمان را در سال 1979 نوشته است شاید اگر او در این سال ها زیست می کرد به جای اشاره به تلویزیون،می گفت: "پس بهتر است موبایل ت را خاموش کنی و.."این روزها در گالری ها،سالن ها  تاتر  و کنسرت ها روشنایی صفحه های گوشی های بسیار تو ذوق می زند،وقتی برای دیدن یک اثر هنری می رویم بهتر است از همه حواس خود برای لذت بردن از هنر استفاده کنیم،پس گوشی ها رو یا در حالت بی صدا یا کامل خاموش کنیم.


مورد بعدی و بسیار مهم،شناخت در مورد اثری است که قرار است به تماشایش بنشینید،برای مثال آیا شما قرار است یک نمایش کمدی ببینید؟یا تراژدی؟شما قرار است اثری از شکسپیر کلاسیک را ببینید یا بکت جهان امروز؟وقتی که با دیدن پوستر یا تیزر کنجکاو شدید به دیدن یک تاتر بروید.قبل از آن در مورد نویسنده و کارگردان آن کمی تحقیق کنید.این جور با شناخت بیشتری اثر را تماشا می کنی و بی شک لذت بیشتری می برید.


مورد سوم،زمان شناسی است،خیلی مواقع دیده شده که اثری بیست دقیقه از آغازش گذشته،اما برخی از تماشاگرها تازه وارد سالن یا پلاتو می شوند،این برخورد از دو جهت آسیب زا است،اول اینکه تمرکز بازیگران را بهم می زنند و دوم،خود مخاطبی که دیر وارد می شود در جریان فضای اثر قرار نمی گیرد و آن طور که باید و شاید از هنر نمایش لذت نمی برد.




















نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد