بهشب

یادداشت‌ها

بهشب

یادداشت‌ها

نگاهی به نمایش "همه دختولوک ها منم"


همه دختولوک های منم تاتری از گروه تارس و به کارگردانی گلنسا زارعی این شب ها در پلاتو ناامن آفتاب در حال اجرا است.چند نکته در خصوص این اثر:

نویسندگی:

گلنسا زارعی در این نمایشنامه مفهوم عشق و خیانت را در کنار هم قرار داده است و بسیار تلاش کرده که وضعیت خاکستری خاصی را برای شخصیت ها در نظر بگیرد که در برخی صحنه ها موفق تر عمل کرده بود،استفاده به جا از قسمت هایی از کتاب "نویل گریک" برای شخصیت های ساکن بندرعباس که همگی مشغول فعالیت بازیگری هستند و رویای موفق شدن را دارند یکی از امتیازات نمایش نامه به حساب می آید.

نویسندگی به قولی "عرق ریزی روح" است و گلنسا زارعی چند سالی است که نشان داده به صورت جدی می خواهد خود را به عنوان یک نمایشنامه نویس به جامعه هنر کشور معرفی کند .

طراحی و کارگردانی:

بیشتر اتفاقات نمایش در خانه چند دانشجوی بازیگری رخ می دهد،فضای سفید و در عین حال کاربردی اشیاء  انتخاب خوبی بود،طراحی مناسب دست کارگردان را برای طراحی میزان سن باز گذاشته بود،برای مثال صحنه حسی و تاثیرگذار "رنگ زدن اتاق خواب"که با جنون انجام می شد به خوبی وحدت بین طراحی،کارگردانی و بازیگری را در جلوی صحنه به مخاطب نشان می داد.

از ضعف های کارگردانی می توان به صحنه "مرگ شیوا"اشاره کرد،انتخاب نامناسب برای پایان نمایش نامه در کارگردانی هم تاثیر خود را گذاشته بود.شاید بهتر بود گلنسا زارعی خودش در این اثر بازی نمی کرد و انرژی خود را صرف کارگردانی و بازیگردانی می کرد.


بازیگری:

وضعیت بازیگری در این اثر در دو جنس تعریف می شود با توجه به این که در این استان شکل بازی رئالیستی آموزش داده نمی شود و در کل کمتر اثر واقع گرایی به روی صحنه می رود،بازیگران در این نمایش به شدت سردرگم هستند،در برخی از صحنه ها بسیار خوب و روان بازی می کنند مثل صحنه ورود زن از میناب و ضبط رادیو کتاب.اما در برخی از صحنه ها بازیگری شکل "غلوشده" ای به خود می گیردمثل صحنه عاشقانه  زن و مرد در میناب.

بازیگران باید خود را با مفهوم اجتماعی و امروزی اثر هماهنگ می کردند ولی در قالب تجربه های قبلی خود گیر افتاده بودند،اما همان طور که اشاره شد در قسمت هایی از اثر با بازی های درخشانی روبرو می شدیم و در قسمت های دیگر وضعیت کاملن برعکس می شد.


در پایان به عنوان یک مخاطب بسیار خوشحالم که هنر تاتر در هرمزگان در حال تغییر رویکرد است و قصد دارد با نگاهی امروزی مفاهیم را بررسی کند،امیدوارم اداره کل فرهنگ و هنر به جهان بینی مستقل هنرمند احترام بگذارد و بدون دخالت فقط زیرساخت های لازم را جهت هر چه بهتر شدن اجراها فراهم کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد