بهشب

یادداشت‌ها

بهشب

یادداشت‌ها

خبر خوب برای کودکان و علاقمندان به زمین پاک


 علاقمندان به زمین پاک به مناسبت روز جهانی کودک  جمعه ۱۶ مهردر ساحل پارک دولت بندرعباس جمع می شوند.شما هم می توانید با در دست داشتن یک بادبادک و کودک درونتان به جمع ما بپیوندید.منتظر شما هستیم در ساعت ۵ عصر.

این برنامه توسط تشکل غیر دولتی خانه خشتی گامبرون برگزار میشود.

نمایش رویای خلیج فارس قسمت طراحی صحنه

طراحی صحنه

در این نمایش طرحی برای صحنه ها ترسیم نشده بود بلکه گروه کارگردانی با استفاده از چوب و پارچه های سفید دکوری عظیم ساخته بود که زیبایی خاصی هم داشت اما کاربرد چندانی در تاتر نداشت و بیشتر به درد دکور مراسم  و جشن های رسمی میراث فرهنگی و اداره فرهنگ هرمزگان می خورد،در گوشه سمت چپ صحنه هم چوب بلندی با پارچه های ریز و درشت تزیین شده بود که به نظر می آمد مکان مذهبی را قرار است نشان دهد اما در صحنه خاصی به این موضوع اشاره نشد.

قسمتی از طراحی صحنه به عهده بازیگرانی بود که در این نمایش به نام دختران و پسران خلیج فارس معرفی می شدند،تعدادی دختر و پسر جوان که به با برقه و لباس محلی در صحنه می چرخیدند،گاهی موج دریا می شدند گاهی بالهای شخصیت بی بی گل،اما ضعف اصلی این قسمت از طراحی صحنه هم بی نظمی بود،این ضعف در میان پسران خلیج فارس بیشتر به چشم می خورد و مشخص بود که خوب با آنها تمرین نشده بود.

نگاهی به نمایش رویای خلیج فارس.این قسمت نمایش نامه



اگر چه حضور "سیروس کهوری نژاد"بازیگر  هرمزگانی سینما و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در بندرعباس آن هم برای تولید یک اثر هنری در نگاه اول جالب به نظر می رسید اما از همان آغاز من بدبین می دانستم که این گروه با این شکل و با این عجله و با کمبودهای فراوانش نمی تواند تاتر درست و درمانی را به مخاطب ش ارائه کند.

نمایش "رویای خلیج فارس" کاری از گروه "جی بل" به کارگردانی سیروس کهوری نژاد در فرهنگسرای طوبی بندرعباس به روی صحنه رفت که فقط رفته باشد؛ که ای کاش نمی رفت،نمایشی که بیشتر به "جنگ شادی " شبیه بود تا یک اثری که قرار است از هویت خلیج فارس دفاع کند.(هویت خلیج فارس منظورم شعاری بود که در بروشور نمایش نوشته شده بود)

 

نمایش نامه:

در این نمایش نامه شخصیت ها به سه قسمت تقسیم می شدند:

الف:شعاری ها

ب:خالو کریم ها(کارکتر نمایش های طنز در هرمزگان)

ج:بلاتکلیف ها

شعاری ها از همان اول شروع کردند به بیانیه صادر کردن مثل شخصیت بی بی گل که نماد خوبی ها و پاکی های مطلق بود که با تمام وجود در حال خدمت به هرمز(گان) بود و ساموئل مرد هلندی و شخصیت بدی که نماد غربزدگی و تهاجم و وارد کننده مواد مخدر بود که در این نمایش به نام های سبزک و شقایق از آنها نام برده می شد.که صد البته در آخر بی بی گل پیروز شد.

 

خالو کریم ها هم در این نمایش آمده بودند که به هر قیمتی تماشگر را به خنده وادار کنند که البته موفق بودند؛مثل گدا،جادوگر،داش لات بندری و شخصیت دیگری که عاشق مورک گلمپا بود که متاسفانه اسمش را از یاد برده ام.حضور بی موقع در صحنه؛دیالوگ های بی ربط و مسخره بازی های بی حساب و کتاب کارهایی بود که نویسنده برای این چند نفر در نظر گرفته شده بود.

 

بلاتکلیف ها وضعیت قابل قبول تری داشتند مثل "کش برانی"،مختار، یوسف؛عبدالرحیم و زنش. این چند نفر نمادی از مردم بومی هرمزگان بودند که در متن بهتر جا گرفته بودند اما گاهی بعضی ها از آنها مثل کش برنی و عبدالرحیم به دسته "خالو کریم ها" می پیوستند و گاهی هم یوسف و مختار خودشان در در دسته "شعاری ها" می دیدند.

 

دلیل اصلی ضعیف بودن این نمایش،سطحی و شعاری بودن نمایش نامه ای بود که انتخاب شده بود،نویسنده با تمرکز زیادی بر روی شخصیت های بی بی گل و ساموئل دیگر شخصیت ها را خام و به نوعی سر گردان به روی صحنه رها کرده بود که نمونه مشخص آن "یوسف" کسی که نماینده افراد تحصیلکرده و روشنفکر است اما هیچ گونه شناسنامه ای ندارد و به خوبی به مخاطب معرفی نمی شود.

نکته:به بازیگری؛طراحی صحنه؛نور پردازی و کارگردانی می پردازم در نوشته های بعدی.کاریکاتور از:محمد امین آقایی

برای حسن کرمی

یادمان حسن کرمی    

 

همیشه دیر خواهد بود

وقتی برگردی

دستهای من تمام خواهد شد  

...

 

مراسم یادمان شاعر ونویسنده حسن کرمی  

دوشنبه  ۲۶ مهرماه ۸۹   ساعت شش عصر    کتابخانه طالقانی

 

منبع : +

زن عکس های مجید جمشیدی










تمام عکس های بالا توسط مجید جمشیدی هنرمند بندرعباسی گرفته شده است.